Ile kosztuje prowadzenie księgowości w małej firmie?

Ile kosztuje prowadzenie księgowości w małej firmie?

Ile kosztuje prowadzenie księgowości w małej firmie? Zakładając działalność gospodarczą zwykle nie oczekujemy, że od razu zacznie ona przynosić znaczne zyski. Nie będziemy więc działać na bardzo dużą skalę i osiągać bardzo dużych obrotów rocznych. Z tego też powodu zwykle decydujemy się na prowadzenie księgowości uproszczonej, choć nie zawsze jest to regułą. Ile kosztuje księgowość w małej firmie i od czego zależy cena? Odpowiadamy.

Jaka księgowość dla małej firmy?

kurs księgowość online
kurs księgowość online

Zacznijmy od tego, czym w ogóle jest mała firma. Przepisy ustawy o rachunkowości dokładnie precyzują, jaka firma może zostać nazwana małą. Tymczasem nie do końca tymi przepisami powinniśmy się kierować, jeśli mowa o małej księgowości. Tutaj bowiem mowa raczej o przepisach ustawy określającej limity dla księgowości uproszczonej. To na nią decyduje się większość początkujących przedsiębiorców.

Kto może prowadzić księgowość uproszczoną? Podmioty, które nie osiągnęły przychodów wyższych niż 2 miliony euro w roku podatkowym. Limit ten jest wysoki, jednak pamiętajmy, że chodzi tu o przychody, a nie dochody. Nie odliczamy więc od nich kosztów, jakie ponosi firma. Uproszczona księgowość jest znacznie prostsza w prowadzeniu od pełnej księgowości. Księgowa musi bowiem ewidencjonować jedynie wydarzenia, które mają wpływ na ustalenie podstawy opodatkowania. Jest to więc księgowość, która służy głównie celom podatkowym. Nie trzeba ewidencjonować na przykład przepływów gotówki, co znacznie zmniejsza ilość operacji do zaksięgowania.

Mała firma najczęściej decyduje się na uproszczoną księgowość ze względu na to, iż jest ona tańsza od pełnej księgowości. Małe podmioty mają również możliwość zdecydowania się na opłacanie podatku dochodowego w formie karty podatkowej lub ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. W tym przypadku nie trzeba prowadzić żadnych większych ewidencji. Firmy często rozliczają się we własnym zakresie, jednak niektóre wciąż powierzają dokonywanie rozliczeń biuru księgowemu ekb.szczecin.pl/. Możliwości stosowania ryczałtu czy karty podatkowej są jednak znacznie ograniczone wysokością przychodów. Istotną rolę odgrywa także profil prowadzonej działalności.

Zobacz również:

Księgowość uproszczona – ile to kosztuje?

Ile kosztuje prowadzenie księgowości w małej firmie?
Ile kosztuje prowadzenie księgowości w małej firmie?

W przypadku karty podatkowej czy ryczałtu miesięczna faktura dla przedsiębiorcy zwykle nie przekracza 50-100 zł. Księgowi muszą bowiem prowadzić jedynie skąpe ewidencje, przez co nie wkładają w prowadzenie firmy dużo pracy. Niemniej jednak nieco droższa jest księgowość uproszczona w formie podatkowej księgi przychodów i rozchodów. Firmy księgowe podają, że można ją prowadzić już od 80 zł za miesiąc. Dotyczy to jednak firm naprawdę małych, w których ilość dokumentów zwykle nie przekracza 10 w skali miesiąca. Tymczasem jeśli firma działa na nieco większą skalę, ale wciąż jest firmą uprawnioną do prowadzenia uproszczonej księgowości, faktura za usługi biura rachunkowego może wynosić nawet 1000-1500 zł miesięcznie. Wszystko zależy bowiem od ilości dostarczanych do biura dokumentów.

Nie jest tajemnicą, że na cenę wpływa również profil działalności. Czasami bowiem mamy do czynienia z wyjątkowo skomplikowanymi sytuacjami podatkowymi. Prowadzenie takich firm wymaga dużego nakładu pracy, zatem i więcej kosztuje. Najczęściej jednak faktury dla małych firm za uproszczoną księgowość zamykają się w 1500 zł. Cena zależy też od miasta, w jakim wykonywana jest usługa. Najdrożej jest w Krakowie, Warszawie czy Gdańsku. Nieco mniej zapłacą mieszkańcy mniejszych miejscowości. Różnice w cenach nie są jednak aż tak ogromne, stąd podane wyżej stawki może uznać za punkt odniesienia w negocjacjach z biurem rachunkowym.

Pełna księgowość w małej firmie?

najlepsze biuro rachunkowe w Łodzi
najlepsze biuro rachunkowe w Łodzi

Do prowadzenia pełnej księgowości zobligowani są ci, których roczne przychody przekraczają 2 miliony euro. Zgodnie z ustawą również inne podmioty muszą prowadzić pełne księgi. Należą do nich głównie spółki prawa handlowego. Tymczasem każdy ma prawo prowadzić pełne księgi, niezależnie od osiąganych przychodów czy formy prawnej prowadzenia działalności. Co prawda ci, którzy nie muszą, rzadko decydują się na takie rozwiązanie, jednak jest ono możliwe. Ile kosztuje prowadzenie pełnych ksiąg w małej firmie? Zacznijmy od tego, że prowadzenie pełnej księgowości, nawet w najmniejszej jednostce, zawsze będzie droższe. Powodem jest fakt, iż będąc na pełnych księgach żadna operacja nie może przejść niezauważona. Pracy jest więc znacznie więcej, niż przy uproszczonej księgowości.

Faktura za prowadzenie pełnych ksiąg zaczyna się od 250-300 zł miesięcznie. Dotyczy to jednak wyjątkowo małych podmiotów, które chcą prowadzić pełną księgowość. Jeżeli jednak obracamy większą ilością dokumentów, musimy liczyć się z wydatkiem około 1000-1500 zł na biuro rachunkowe. Oczywiście im więcej dokumentów dostarczamy, tym więcej zapłacimy. Prowadzenie pełnej księgowości ma jedną, dużą zaletę. Jeżeli spodziewamy się rozwinięcia działalności, lepiej od razu zacząć od pełnych ksiąg. Przechodzenie z księgowości uproszczonej na pełną jest dosyć skomplikowane i kosztowne. Czasami również nie mamy wyboru – do prowadzenia pełnych ksiąg obliguje nas bowiem forma prawna działalności.